torstai 22. maaliskuuta 2012

Matkalla osa II: Euroopan sydämessä

Tarina jatkuu...

Ranska
Matkan jännittävin kohta seurasi parin tunnin päästä Lontoosta lähdön jälkeen, kun bussimme ajoi junaan alittaaksen Englannin kanaalin. Tapahtumien kulku jäi hieman hämärän peittoon, sillä vaunussa ei ollut ikkunoita eikä liikettä juurikaan tuntunut. Ilma oli epämiellyttävän lämmintä ja tunkkaista. Puolen tunnin päästä rantauduimme onnellisesti Ranskaan. Jee, ensimmäistä kertaa Ranskassa (samoin kuin myös vierailu Britanniassa ja Belgiassa olivat ensimmäisiä laatuaan)!
Tunnin ajomatkan päästä rannikolta sijaitsi seuraava kohteemme, Ranskan neljänneksi suurimman metropolialueen keskus Lille. Kaupunki on oikeastaan ihan Belgian rajassa kiinni, ja Mylene sanoikin kaupungin ilmapiirin olevan sekoitus ranskalaisuutta ja flaamilaisuutta.

Viivyimme Lillessä Mylenen kotitalossa kaksi yötä. Pääsin kertailemaan suuresti unohtuneita ranskan taitojani. Jo tervehdyksissä ja ruokapöydän kohteliaisuuksissa riitti muistelemista, eli melko kauan on aikaa lukiosta kulunut. :). Alkuperäisenä suunnitelmana oli mennä lauantai- eli saapumisiltana lääkäriin, mutta kuulimme, että päivystykseen olisi silloin erittäin hankala päästä, ellei sitten olisi todella kipeä. Kuume oli jo laskenut, ja vaikka olo olikin vielä huono, päätimme hoitaa sitä levolla ja ruoalla. Ilta kuluikin ranskalaisen illallisen jälkeen nukkuessa.

Bryggelle tyypillistä rakennustyyliä
Bryggen tori
Korkea kirkon torni Bryggessä
Sunnuntaiaamuna, hyvin nukutun yön jälkeen, vointini oli jo vähän parempi. Päätinkin lähteä mukaan pitkään suunnitellulle reissulle. Mylene oli ystävänsä kanssa järjestänyt yllätyksen kahdelle muulle kaverilleen, jotka juhlivat synttäreitä tuolloin. Hän ei ollut maininnut heille mitään Ranskan vierailustaan, teki tyttöjen luo aamulla yllätysvierailun, ja koko viiden hengen porukallamme lähdimme automatkalle kohti tuntematonta. Tuo tuntematon oli Belgian Brygge, jonne teimme päiväretken. Kaupunki oli kaunis, täynnä suklaapuoteja, kanaaleja, veneitä ja turisteja.

Kanaalimaisemaa Bryggestä
Turisteja kuljettavia jokiveneitä pörräsi pitkin poikin kaupungin kanaaliverkostoa
Myös sää oli kaunis tuolloin, joten kaupunkikierroksen jälkeen ajoimme vielä Pohjanmeren rannalle. Hiekkarannat siellä olivat suuret, ja vietimme iltapäivän piknikillä, johon kuului myös kitara& laulaminen. Mahtava päivä neljän ihanan ranskattaren kanssa!

Rannalla oli mahtavat maisemat ja tuona päivänä ihana valo
Maanantaina hyvästelimme Mylenen mukavan perheen ja kodin. Oli rentouttavaa päästä keskellä reissua hetkeksi osaksi perheen arkea. Suurimman osan päivästä vietimme vielä Lillessä keskustaan tutustuen. Keli oli jälleen erittäin keväinen, ja kaupunki aika hurmaava. Terassit olivat avanneet, ja ihmiset nauttivat auringosta ulkona.

Lille
Lounasaika Lillen keskustassa 12.3.
Belgia
Iltapäivällä jatkoimme junalla Belgian puolelle Leuveniin, Erasmus-ystävämme Isabellen luokse. Pääsimme näkemään opiskelija-asuntolan, jossa 16 tyttöä jakoi saman keittiön, eikä tuota määrää kohden ollut kuin muutama vessa ja suihku. Siivojan palvelut kuuluivat kuitenkin vuokraan, joten asuntolassa oli todella siistiä. Hassuinta oli ehkäpä aamiaisen kuuluminen vuokraan. Oli mielenkiintoista päästä näkemään opiskelija-asumista Euroopan eri puolilla.

Opiskelija-asuntola Leuvenissa.

Jätehuoltoa leuvenilaisittian

Leuven on suunnilleen Jyväskylän kokoinen opiskelijakaupunki, mutta ravintolatiheys on varmasti suurempi. Kaupungilla itsellään ei ole kovin paljon nähtävyyksiä tarjottavana, mutta paikan rento tunnelma polkupyörineen vakuutti minut, ja olisin voinut viipyä (=jäädä asumaan) pidemmäksikin aikaa. Erityisesti Leuvenin kahviloista ja ravintoloista ehdin saamaan yhdessä päivässä erittäin hyvän kuvan. Kävimme esimerkiksi mainiossa suklaakahvilassa sekä ravintolassa, jonka teemana oli "raksa". Osa ruoista tuotiin pöytään paperipusseissa ja eväsrasioissa. Ihan huippuidea!

Leuvenin yliopistoa

Yllättävää Leuvenissä oli kaupungin tietynlainen rähjäisyys ja hämäryys: kaupunki-infrastuktuuri näytti olevan paikoin vähän rempallaan eikä valaistukseen oltu panostettu. Ennakkokäsitykseni Belgiasta kun oli, että kaikki olisi viimeisen päälle siistiä. Mistähän olin tuonkin käsityksen saanut...

Mylene, minä ja Isabelleh

Tämäkin oli opiskelija-asuntola
Tiistaina kävelimme ympäri Leuvenia, kävimme syömässä yliopiston ruokalassa ja ostimme konvehteja belgialaisen suklaavalmistajan puodista. Alkuillasta otimme junan Brysseliin, joka sijaitsee vain 20 minuutin matkan päässä Leuvenista. Myös pääkaupungissa meillä oli erasmusystävämme asunto tukikohtanamme. Katian opiskelijakämppä osoittautui tilavaksi yksiöksi mielenkiintoisella paikalla: talo oli aivan vastapäätä Euroopan parlamentin rakennuksia. Meidän ei siis Mylenen kanssa pitkään tarvinnut miettiä, mitä tekisimme Brysselissä keskiviikkona. Tiistai-iltana kävelimme keskustaan katsomaan hienoa Grand Place-toria ja kävimme syömässä.

Terassikausi avattu Leuvenissa! Lämpölamppujen ja huopien ansiosta oli oikein miellyttävää.

Leuvenistä löytyi tälläinen mun mielestä ihan espanjalaistyylinen kirkko
Keskiviikon varasimme parlamentille. Aamulla kiertelimme pari tuntia Parlamentarium-opastuskeskuksessa, joka oli todella mielenkiintoisesti tehty. Esille oli tuotu niin EU:n historiaa kuin sitä, mitä vaikutuksia EU:lla on kansalaisten elämään. Audio guide-laite opasti kattavasti jokaisella unionin kielellä. Mieltä lämmitti huomata, että Kuopio oli päässyt Euroopan kartalle eräässä osiossa, ja kahvilan yhteydessä pystyi lukemaan eri jäsenmaiden pääsanomalehtiä. Harmi, ettei aikaa Hesarille tällä kertaa ollut. Jos joskus päädyt Parlamentariumiiin (suosittelen!), kannattaa varata riittävästi aikaa. Olisin saanut helposti kulumaan yli kolmekin tuntia siellä. Paikan sisäänpääsy on muuten ilmainen.

Grande Place, Brysseli
Euroopan parlamentti
Lounastauolla pääsimme syömään niitä ruokalajeja, joista belgialaiset ovat ylpeitä. Jos ette tienneet, niin ranskalaiset ovat alunperin Belgiasta. Minä en ainakaan tiennyt. Ostimme ranskalaisannokset Katian mukaan kaupungin parhaasta kojusta, ja maistuivat kyllä todella hyvälle. Jälkiruoaksi nautimme vohveleita suklaakastikkeella. En tosin suosittele syömään ranskalaisia ja vohveleita peräkkäin, jos et ole tottunut kovin rasvaiseen ruokaan. :) Belgialaiset oluet jäivät tällä reissulla osaltani maistelematta, sillä kipeänä ollessa olut ei maistunut ollenkaan. Harmi.

Innoissan audio guidesta
Tämänkin ystävyyssuhteen syntyminen oli mahdollista Euroopan Unionin ansiosta. Kiitos Erasmus!
Lounastaon jälkeen kävimme vielä kolmen vartin mittaisella opastetulla (tai siis jälleen audio guide-opastetulla) kierroksella parlamentissa. Näimme oikeastaan vain täysistuntosalin, mutta kuulokkeista kuului paljon mielenkiintoista asiaa.

Kovin kattava ei Brysselin vierailumme ollut, mutta ainakin aurinkoisella säällä kaupunki (tai ne osat, jossa liikuimme) näytti kauniilta. Ensivisiitti Belgiaan oli kokonaisuudessaan tosi kiva, ja matkuistaisin maahan varmasti uudestaankin. Etenkin kulinaarinen loma siellä kuulostaisi kokemuksieni perusteella lupaavalta. Belgialaiset osaavat nauttia elämästä.
Kun vielä Leipzigissa olen oppinut tuntemaan neljä aivan mahtavaa belgialaista, niin eikös siitä jo voi vetää johtopäätöksen, että belgialaiset ovat mukavaa porukkaa. Kiitos vielä Isabellelle ja Katialle, jotka olivat loistavia paikallisoppaita!

Viiden aikoihin oli aika lähteä lentokentällle, ja seikkailimme Berliinin kautta vielä illaksi kotiin Leipzigiin. Paino sanalle seikkailimme, sillä jostain syystä junat Saksan päässä eivät kulkeenet ajallaan tai eivät ollenkaan, joten saimme parikin kertaa jännittää seuraavaan kulkuneuvoon ehtimistämme. Loppujen lopuksi olimme ajallaan perillä Leipzigissa, ja molemmat olivat onnellisia kuullessaan taas kotoista saksaa. Tästä kaupungista on todellakin tullut koti puolen vuoden aikana.