sunnuntai 22. huhtikuuta 2012

Bayern

Viimeksi kerroin Länsi-Euroopan-kiertueestani, mutta eivät matkat tai loma vielä siihen loppuneet. Reissun jälkeen olin viikon Leipzigissa, nautin lämpimistä säistä ja juhlin synttäreitäni pienellä, mutta kivalla porukalla. Tarjoilin kesäkurpitsakakkua ja sain keväisiä kukkia lahjaksi. :)

Perjantaina 23.3. aloitin tutustumisen Baijeriin, eteläiseen osavaltioon, joka on kuuluisa juuri niistä koko Saksaan liitettävistä stereotypioista: nahkahousuista ja oluesta. Myös jalkapalloa tunnutaan seuraavan ainakin Münchenissä ja Augsburgissa. Matkustin Müncheniin kimppakyydillä, ja yli 400 kilometrin matka taittui autobaanoilla alle neljään tuntiin. Oli kyllä kyytiä, mutta mukavaa sellaista. Münchenissä tapasin vaihtariystäväni Sofien ja Iinan, jotka olivat tulleet kaupunkiin Budapestin ja Wienin suunnasta. Viikonloppu alkoi hienosti Florencen + the Machinen keikalla. Keikkapaikka ei ollut suuri stadion, vaan melko pieni halli, joka oli loppuunmyyty ja tupaten täynnä. Oli hieno tunne kävellä sisäänpääsyalueelle lippu kädessä ja todeta, että moni olisi halunnut ostaa lipun kädestäsi. Konsertti oli sitä mitä odotinkin: Florence lauloi ihanasti ja bändi soitti hienosti. Biisit kuulostivat juuri sopivan erilaisilta levyyn verrattuna. Ainoa ongelma oli sijoittuimisemme tiiviisti erittäin pitkien ihmisten keskelle, joten en nähnyt juuri mitään.

Sain tytöiltä synttärilahjaksi wieniläisen konditorian macaroneja. Olivat aivan tajuttoman hyviä!
Jotenkin mulla ei ole juuri yhtään onnistunutta kaupunkikuvaa Münchenistä, joten tarjoan teille kuvaa hienosta metroasemasta.
Münchenin yliopiston pihaan oli upotettu lentolehtisiä, jotka muistuttavat opiskelijavetoisen Weisse Rose-ryhmän vastarinnasta kansallissosialismia kohtaan.
Synagoga
Launtaina tutustuimme kaupunkiin: kävimme tosi kivassa kauppahallissa Viktualienmarktin vieressä sekä itse Viktualienmarktilla, torilla, joka on kuuluisa herkku/gurmet-tori. Ostimme piknik-eväiksi leipää ja tapas-tahnoja. Löysimme myös violetin Milka-maailman, jossa suklaata oli tarjolla kaikissa muodoissa ja mauissa. Ukkoskuuron yllättäessä piknikpaikka löytyi yliopiston portailta, ja iltapäivä kului kivassa Schwabingin kaupunginosassa pakoillessa sadetta kaupoissa ja kahviloissa. Illalla menimme kirpparille samaan halliin, jossa olimme olleet keikalla edellisenä iltana. Kirppari oli laaja ja mielenkiintoinen, ja tein muutamia hyviä löytöjä. Päivän päätteksi halusimme kokea aidon oluttuvan tunnelman ja menimme Hofbräukelleriin Wiener Platzille. Paikka oli todella suuri, muttei läheskään täynnä, vaikka oli lauantai-ilta. Oluen nauttimisen lisäksi testasimme spesiaalia jälkkäriä, nimeltään Kaiserschmarrn, jonka alkuperä on Itävallan ja Unkarin suunnalla. Valurautapannu, lettutaikina, tomusokeri, rusinat sekä omenasose. Perfekt!

Kauppahallin hedelmätarjontaa
Hallista löytyi myös pullaa! Ilman kardemummaa tosin, mutta sai silti korkeat pisteet minulta. <3
Tehtävä saksaa osaaville: mitä tarkoittaa kuvan lause "Deafs a bissl mea sei" (Vihje: lause on baijerin murretta ja kontekstina on pikaruokakoju).
Lauantai-iltapäivä Münchenissä: perinteisiä asuja, kuten nahkahousuja, näkyi kaupungilla jo päiväsaikaan yllättävän paljon. Illalla nahkahousuisiin miesporukoihin törmäämistä ei sitten voinutkaan välttää...Müncheniläiset siis vahvistivat nahkahousustereotypian aika hyvin.
Sunnuntai oli aurinkoinen ja lämmin päivä, ja suuntasimme Englischer Garteniin, joka on yksi maailman suurimmista puistoista. Ihmettelimme keinotekoista surffausaaltoa ja taitavia surffareita, ostimme leipomosta kakkua, jota söimme maassa istuen, monen tuhannen muun müncheniläisen ympäröimänä. Alkuiltaa vietimme eräässä Biergartenissa puiston keskellä olevan lammen rannalla. Terassi oli valtava, ja meillä oli jälleen seuranamme varmasti pari sataa muuta sunnuntaista nautiskelijaa. Täydellinen päivä.

Odeonsplatz, München
Englischer Garten, München
Illalla oli aika lähteä eteenpäin. Sofie palasi takaisin Leipzigiin minun ja Iinan jatkaessa vielä reissua. Varaamamme kimppakyyti lykkäsi lähtöä varmasti neljällä tunnilla, joten jouduimme lopulta turvautumaan junaan ehtiäksemme couch surfing-isäntämme luo säädylliseen aikaan. Kohteemme oli Augsburg, joka sijaitsee tunnin matkan päässä Müchenistä. Vietimme viihtyisän illan turkkilaisen Gökhanin luona, ja opin monta mielenkiintoista asiaa Turkista.

Sisäpiha, Augsburg
Augsburg
Maanantaina kävelimme Augsburgin katuja, söimme varmasti jäätelöä ja..tarkemmin en enää muista päivän kulkua. Mukava kaupunki oli joka tapauksessa kyseessä. Illalla pääsimme kivalla kimppakyydillä naapuriosavaltion puolelle Ulmin kaupunkiin. Kaupungin julkinen liikenne oli lakossa juuri tuona päivänä, mutta ystävällinen kuskimme kyyditsi meidät vähän pidemmälle kuin oli tarkoitus. Muutoin tuossa mäkisessä kaupungissa rinkkojen kanssa liikkuminen olisi ollut vähän liian rankka patikka.

Ulmin söpö Fischerviertel
Ulmin Münster, jonka torni on maailman korkein. Missattiin torniin kapuaminen täpärästi, kun oltiin myöhässä.

Tonavan vartta, Ulm
Ulmissa meidät majoitti pariksi seuraavaksi yöksi suomalainen kaverini Laura, joka oli juuri aloittanut vaihto-opiskelujaksonsa kaupungissa. Vaikka Ulm on Leipzigiin verrattuna pikkukaupunki, sijaitsee Lauran opiskelija-asuntola korkean mäen päällä käsittämättömän kaukana keskustasta. Mutta mitkä maisemat! Maasto on tuolla päin maata mukavan kumpuilevaa, ja kuulemma selkeällä säällä etelässä näkyvät Alpit.

Kylä Ulmin lähellä
Näkymää pyöräretken varrelta
Pyöräretken mehutauoko fiinillä terassilla
Tiistaina vuokrasimme pyörät ja polkaisimme Ulmin ulkopuolelle. Seurailimme aluksi Tonavan rantaa, kiipesimme välillä kukkulan päälle ihailemaan näköaloja, ja ajelimme leppoisasti pienestä kylästä toiseen. Todella kaunista ja idyllistä. Sää oli taas kerran erittäin miellyttävä, niin kuin melkein koko reissun ajan. Ulkona auringossa tuli jopa oltua niin pitkään, että poltin kasvoni! Muistin myös, miten kivaa pyöräily on, ja lupasin itselleni vihdoin korjauttaa Leipzigin pyöräni. Illalla kävimme paikallisten vaihto-opiskelijoiden kantapöydässä rupattelemassa uusien tuttavuuksien kanssa.
Koettakaapa muuten sanoa takeltelematta paikallinen kielijumppalause: In Ulm, um Ulm und um Ulm herum. Lause tarkoittaa suunnilleen "Ulmissa ja Ulmin ympärillä".

Würzburg: Main-joki, kukkulan päällä Festung Marienburg

Grillaamassa
Aikaisin keskiviikkoaamuna matka jatkui, kimppakyydillä jälleen, pohjoiseen Frankenin alueelle. Franken on omaleimainen alue Baijerin pohjoisosassa, ja on tunnettu erityisesti valkoviineistään. Würzburgin kaupungissa asuu saksalainen ystäväni Karin, jonka luona majoitumme viimeisen yön. Päivällä tutustuimme Karinin johdolla ihastuttavaan kaupunkiin, ja illalla avasimme grillikauden Karinin ystävien seurassa. Illan hämärtyessä Main-joen rannalla paistuivat bratwurstit, eli saimme viettää oikein mukavaa elämää. Päivän päätti Champions League-futismatsin seuraaminen kotosalla, ja pääsimme juhlimaan Etelä-Saksan oman suurseuran Bayern Münchenin voittoa Marseillesta.

Würzburg ja hieman utuisempi torstai
Magnolia kukkii.
Torstaina matka alkoi kääntyä jo loppuaan kohti, mutta sopivan kimppakyydin puuttuessa jäimme tutkimaan kaupunkia vielä iltaan asti. Vierailimme kukkulan päällä olevassa linnassa, Festung Marienburgissa, ihailimme näkymää kaupungin kattojen ylle sekä kävimme linnan museossa perehtymässä monimutkaiseen hallitsijahistoriaan.
Illansuussa pääsimme matkaan Leipzigin suuntaan, ja sopivasti matkan loppuessa kelit alkoivat selvästi kylmetä ja sadepilvet ilmestyivät taivaalle. Jälleen kerran oli yksi loistava reissu takana.