keskiviikko 22. helmikuuta 2012

Berlin

Tajusin tässä, etten ole kirjoitellut mahtavasta Berliinin (äänestys)reissusta yhtään mitään! Tuntuu vähän tyhmältä bloggailla näin kuukausi jälkeenpäin, mutta onpahan tässä lomalla ollessa ainakin joutilasta aikaa. Berliini tuntuu olevan kovin suosittu matkakohde tällä hetkellä, joten voisin vinkata muutamasta hyväksi havaitusta paikasta. Kertokaa sitten jos ootte matkallanne noihin paikkoihin päätyneet. :)

Tammikuun puolessa välissä lähdettiin siis Suomityttöporukalla viikonlopuksi Berliiniin. Perjantai-iltana matkattiin kahdella eri kimppakyydillä liittovaltion pääkaupunkiin, jonne on parin tunnin matka autobaanaa ajellen. Kimppakyyti maksoi vain kympin, joten säästöä halvimpaan junaan tuli kymmenen euroa. Kannattavaa touhua siis.

Berliinin tv-torni on antenneineen 368 m korkea ja Saksan korkein rakennus. Jos paikkaa ei ole varannut etukäteen, saisi sisäänpääsyä jonottaa pitkään, joten ei jaksettu käydä tuolla tällä kertaa.
 Berliinissä majoituttiin Baxpax Downtown Hostelliin, joka sijaitsee Mittessä, Oranienburger Strasse S-Bahn-aseman vieressä. Voin kyllä suositella! Yövyttiin omalla porukallamme viiden hengen huoneessa ja maksettiin muistaakseen 15 euroa yöltä. Sijainti oli keskeinen, niinpä viikonlopun aikana tuli liikuttua enimmäkseen kävelyetäisyydellä hostellista, nähtävää kun riitti ihan pienelläkin alueella.

Perjantai-iltana syötiin herkullista thaimaalaista ruokaa ravintolassa nimeltä Kamala (Oranienburger Str. 69). Hintataso oli berliiniläiseksi korkeahko, eli kasvisannoksen sai yhdeksällä eurolla. Iltaa jatkettiin vielä muutamassa paikassa, joista haluan mainita yhden! Nimi on valitettavasti unohtunut, mutta osoite on tietenkin muistissa, kartan kanssa kun tuli koko ajan kujettua. Paikka oli erittäin kodikas, sveitsiläis-tirolilaistyylinen (jos ette tykkää käkikelloista ja täytetyistä eläimistä, älkää menkö) ja sijaitsi Tucholskystrassen ja Linienstrassen kulmassa.
Kukakohan muuten näiden vinkkien perusteella lähtee noita paikkoja etsimään...no, ehkä minä itse seuraavalla reissulla. :)

Launtaina kävimme aamiasella kivassa vegebrunssipaikassa Morgenrotissa (Prenzlauer Bergissä, Kastanienallee 85). Siellä brunssista maksettiin jotain 5 ja 9 euron välillä varallisuuden ja omantunnon mukaan. Tätäkin suosittelen.

Päivää jatkettiin pyörimällä Hackescher Markt S-Bahn-aseman lähettyvillä. EsimerkiksiNeue Schönhauser Strasselta löytyi kivoja vaateputiikkeja, mutta mitään ei tarttunut mukaan. Berliini on kyllä oiva kaupunki sellaiseen päämäättömään kaupungilla pyörimiseen. Mielenkiintoisia ravintoloita, kahviloita ja kauppoja on ihan valtavasti. Joka nurkan takaa löytyy jotain yllättävää, kaupungilla kulkiessa kannattaa pitää silmänsä auki.

Jossain välissä vierailimme myös Suomen suurlähestystössä. Äänestäminen ei ollut ihan niin hohdokasta kuin olisi voinut kuvitella. Äänestypaikka oli jossain ahtaassa eteisessä eikä missään suuressa salissa, ja ihmisiä oli tuohon aikaan ruuhkaksi asti. Äänestyslipun saatuaan joutui sen kanssa puikkelehtimaan epäkäytännöllisesti aivan eteistilan toiseen päähän, jonottavia kanssaäänestäjiä tuuppien, jotta pääsisi rustaamaan numeron lappuun. Sen jälkeen piti taas tunkeutua takaisin toiseen päähän lipun leimatakseen ja pahvilaatikkoon sujauttaakseen. Kaiken huipensi se, että normaalilla äänenvoimakkuudella rupatellut seurueemme sai tiukalta vaalihenkilöltä paheksuvan huomautuksen olla täysin hiljaa. Vähän huono maku jäi suuhun, kun odotukset olivat niin korkella, hah. Odotin kai jotain erityiskohtelua ja kukkakimppuseremoniaa, kun oli viitsinyt näin ulkomailla asuessa tulla kaukaa äänestämään!

(Vaalien kakkoskierroksella en sitten käynyt äänestämässä ollenkaan. En tosin ekan kierroksen kokemuksen takia, vaan koska äänestysviikonloppu oli juuri ennen tenttiäni. Koko viikonlopuksi en olisi siis voinut Berliiniin lähteä, eikä päiväreissukaan tuntunut järkevältä. Oli muuten ensimmäinen kerta, kun äänestäminen jäi väliin.)

Päivän päätteeksi käytiin syömässä loistavassa italialaisessa (Oranienburgerstrassen ja Friedrichstrassen kulmassa). Iltaa viettämään mentiin ehdottomasti erikoiseen paikkaan, jonka nimen jopa muistan. Clärchens Ballhaus (Auguststr. 24). Paikka oli sellainen menneiden vuosikymmenien tunnelmaa henkivä, valtava vanha kaksikerrokseinen talo, jonka alakerrassa oli yhdentoista aikaan illalliskattaus loppumassa. Valkeita pöytäliinoja, kynttilöitä ja reilusti vanhempaa väkeä siisteissä vaatteissa illallistamassa. Ihmisiä oli paljon, oli kuuma, ja taitavat tarjoilijamiekkoset puikkelehtivat täysien juomatarjottimien kanssa kaiken keskellä.
Alakerran salissa livebändi soitti hienosti 50-luvun tanssimusiikkia, ja mekin tanssahtelimme hetken mukana. Jossain vaiheessa katsastimme yläkerran, joka oli ehkä magein diskosali, jossa olin koskaan ollut. Huone oli korkea ja koristeltu kynttiläkruunuin (oikeita kynttilöitä), mutta musiikki nyt taisi olla sellaista hittipoppia. Olisi sitä voinut tanssiakin, mutta joitakin häiritsi se, että muut diskoilijat olivat +40-ikäisiä. :)
Lähdimme takaisin hostellille lopulta aika pian, koska emme olleet saaneet jätettyä takkeja narikkaan ja niitä oli aika ärsyttävää raahata mukana.

Sunnuntaina aamupäivällä kävimme ihan hostellimme naapurissa valokuvamuseossa nimeltä c/o Berlin (http://www.co-berlin.info/). Museossa oli näyttely kuuluisan jenkkiläisen paparazzin Ron Galellan valokuvista, joissa vilisi 1960-80-lukujen julkkiksia ja kuninkaallisia. Toisessa päänäyttelyssä oli itäsaksalaisen Gundula Schulze Eldowyn realistisia valokuvia DDR:stä vuosilta 1977-90. Kiinnostavia näyttelyjä olivat mielestäni molemmat.

Iltapäivällä kävelimme vielä ympäriinsä, kävimme syömässä taas jotain aasialaista ja ennen kyytien lähtemistä ehdimme vielä käydä kuuluisalla holokaustin muistomerkillä Brandenburgin Torin vieressä. Meillä ei valitettavasti ollut aikaa perehtyä muistomerkin alla sijaitsevaan museoon kuin hetken, mutta menen varmasti uudestaan. Museo oli erittäin kattava ja mielenkiintoinen, täynnä niin faktaa kuin kertomuksia juutalaisvainon uhreista. (Sisäänpääsy museoon ei muuten maksanut mitään).

Oi, Berliini vei kyllä sydämen ja uudestaan täytyy päästä. Seuraavaa matkaa olen suunnitellut pääsiäsviikolle huhtikuun alkuun.